måndag 18 maj 2009

Bell's Hopslam

Pliny the Elder som jag provade för ett tag sedan var riktigt sjukt bra - absolut bästa IPA / DIPA jag druckit hittills. Fantastisk på alla sätt och vis. En annan snarlik öl som fått väldigt bra kritik på bland annat ratebeer är Bell's Hopslam.

Jag har varit väldigt nyfiken på den ett tag och tänkte försöka jämföra den med Plinyn.
Ölen är mörkt bärnstensfärgad med en ca 1 cm smutsvit krona och ser mycket inbjudande ut. Precis som Plinyn är det en arrogant och självsäker DIPA man doftar när man sticker ner näsan. Massvis med frukt, fast kanske lite mer balanserad än Plinyn som är otroligt mycket grapefrukt. Här finns också grapefrukt, men samsas mer med persika, tall och ganska mycket citrus.

En klunk och munnen fylls av överjordiskt välbehag! Frukten exploderar i munnen och man urskiljer främst citrus och persika men även grape, honung och tall. Kroppen är len och fyllig. Eftersmaken är besk men välidgt balanserad. Trots 10% känns inte alkoholen alls särskilt framträdande. Lång, oerhört behaglig eftersmak.

Tar en klunk till, drömmer mig bort i njutning och ska hälla upp lite till, när jag upptäcker att flaskan är slut. Vad nu? Är det någon som gått och tagit från min flaska?

Nä, tyvärr är det helt enkelt så att det roliga är slut. Vilken öl! Ändå, om jag ska jämföra med Plinyn tycker jag nog ändå att Plinyn är ett litet strå vassare. Hopslam är lite mer avvägd och mer balanserad även fast den inte på något sätt är tam.

Plinyn är ännu mer självsäker och "in your face" och lite mer extrem och ännu mer frukt (om nu det är möjligt).

Hursomhelst tar Hopslam lätt andraplatsen på min (D)IPA tron! Tur att jag har en till i skafferiet. Ska väl ta och dricka den också snart innan fräschheten går förlorad.

2 kommentarer:

  1. Jag älskar Hopslam, verkligen en underbar öl!

    Tyvärr har jag ännu inte druckit Plinyn, känner att det bör göras så snart som möjligt.

    SvaraRadera
  2. De verkar ju få in Plinyn lite då och då på Cracked Kettle, så min rekommendation är att beställa därifrån så fort de får in den igen, de tar tydligen slut rätt fort - undrar varför :).

    Men Hopslam är ju inte direkt långt efter!

    SvaraRadera