onsdag 13 maj 2009

Mikkeller Simcoe Single Hop IPA

Single Hop är en företeelse man ser mer och mer. Precis som vin ofta bara innehåller en druvsort börjar bryggerier nu med en trend att bara ha en humlesort i ölen. Mikkeller har en hel radda öl som är just Single Hop.

I min andra beställning från Cracked Kettle fanns just Simcoe Single Hop. Drack den igår - dels för att jag naturligtvis är nyfiken på den men lika mycket för att Systembolaget tar in den i sitt tillfälliga sortiment den 1 juni. Så om den var bra tänkte jag köpa en hel del av den.

Ölen är bärnstensfärgad med en smutsvit skumkrona och ser väldigt tilltalande ut. Doften är typiskt amerikansk IPA karaktär med massvis med citrusfrukt, honung, tallbar och lite vanilj. Förväntningarna stiger förstås rejält av den härliga doften.

Inte blir det sämre när man tar en klunk. Nära släktskap med Pliny the elder, Hopslam och andra väldigt humlearomatiska öl, men lite mer nedtonad. Persika framför allt, men även grape och apelsin kan skönjas bland smakerna. Även honung och lite mandel tycker jag mig urskilja. Även om inte detta kommer upp i samma klass som Plinyn eller Hopslam är jag mycket förtjust i denna.

Det kommer definitivt att bli ganska många sådana den 1 juni!

4 kommentarer:

  1. Den är riktigt bra!
    Har testat Nelson, och Cascade men Simcoe är den som klarar av att stå på egna ben.
    Har dock inte testat den nya Nugget, eller Warrior, men vad jag vet har Warrior'n inte imponerat på så många.
    Drack iofs en Nugget Nectar från Tröegs, och den var faktiskt väldigt trevlig så det finns ju chans att Nugget'en gör sig väl.

    Säger som du, det blir ett halvdussin eller fler den 1'a juni.

    SvaraRadera
  2. Ah simcoen är den absolut bästa hitintills men då har jag inte hunnit prova Nugget, sedan kommer det ännu fler single hop ifrån Mikkeller..

    SvaraRadera
  3. Provade Cascade dagen efter men den var inte alls lika bra. Klart att den var bra, inte tal om det - men långt ifrån Simcoe. Cascade kändes mycket mer brittisk, men om jag inte har fel används Cascade väldigt mycket i brittiska öl i alllmänhet och IP:or i synnerhet.

    Men jag testar gärna ännu fler single hop från Mikkeller!

    SvaraRadera
  4. Warrior var ingen höjdare, men Simcoe är ju som sagt grymt god.

    SvaraRadera