måndag 25 maj 2009

Två olika sorters öl...

Har sedan ganska många månader tillbaka haft en 750 ml Liefmans Kriek stående i garderoben. Har tänkt länge att jag ska prova den så i lördags skulle det bli av. Tanken var att prova den och ytterliggare en öl. Vilken den andra ölen skulle bli hade jag inte bestämt mig för alls på förhand, men det stod mest mellan Anchor's Foghorn och Mikkellers Drikkeriget.

Hursomhelst, jag började med Krieken. Även om man nu inte skulle tycka om ölen alls, kan man ju inte låta bli att bara älska förpackningen:

Metallrör och flaskan insvept i rött papper - kan det bli bätre? När man sedan tar bort papperet dock blir man lite besviken i alla fall - det finns ingen som helst etikett på själva flaskan - man kanske tyckte att det var onödigt?

Ölet är grumligt vinrött med lite chokladtoner i med en knappt märkbar skumkrona, vilket känns konstigt, hade förväntat mig en mer framträdande krona. Nåja, sticker ner näsan i kupan och visst doftar det körsbär på en gång. Här finns dock många andra dofter: mogna äpplen, rabarber, lite hö och jord. Mycket angenämt!

Tar en klunk och syran slår emot ganska omgående, men inte för stickande, helt lagom faktiskt. Sedan kommer många smaker emot en på en gång. Samma körsbär och rabarber och ett stänk gräs med en mycket vinös ton. Eftersmaken är lång, syrlig och här kommer de mogna äpplena fram för fullt. En ganska sammansatt och komplex lambic från Liefmans som jag mer än gärna dricker igen!

Efter att ha avnjutit denna och låtit gommen vila ett tag blev det dags för nästa öl - jag bestämde mig för att gå loss på DIPAn från Mikkeller.

Ölet är bärnstensfärgat med en fin skumkrona. Någonting får mig dock direkt att bli lite misstänksam - den känns lite avmätt i färg och konsistens för att vara en så där riktig humlebomb.

Doften är mycket angenäm med en väl avvägd blandning av persika, lychee och grape men det är inte "wow - vilken frukt!" utan mer återhållsamt. Tar ett smakprov och det bekräftar mina teorier. En mycket bra DIPA med en skön blandning av frukt - persika och lychee framför allt men även grape - och en väl tilltagen humle som kommer mer och mer ju längre eftersmaken tar vid. Mycket bra, men jag tror nog att den kanske hade stått något för länge.

Hursomhelst - definitivt en öl jag vill ha mer av - och då dagsfärsk helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar