torsdag 30 april 2009

Dogfish och De Prael

Följande öl kom med sändningen från Cracked Kettle:

Dogfish Head 90 Minute IPA
Dogfish Head Palo Santo Marron
Port Brewing Hop-15
Ij Natte
Floreffe Prima Melior
Southern Tier Back Burner
De Prael Mary
Rogue Morimoto Black Obi Ale
Flying Dog Horn Dog Barley Wine
Flying Dog Double Dog Pale Ale
Anchor Old Foghorn Barley Wine
De Ranke Guldenberg

1 av varje, förutom Double Dog, som jag tog två av.

Återstod bara att fundera över vilken jag skulle börja med. Bjöd över öltokiga Andreas för en liten provning och vi började med 90 Minute.

Hade faktiskt inte druckit den innan, bara lillsyskonet 60 Minute. Ja, jösses vilken humlebomb! Enorma dofter av frukt - grape och övrig citrus mest. Fyllig och komplex i munnen med toner av russin, honung och förstås massor av humle. Helt enkelt suverän. En lång eftersmak med en mycket angenäm bitterhet som dröjer kvar. Tokångrar att jag inte beställde fler än en av den.

Efter att ha rensat smaklökarna och gommen med lite ost tog vi raskt oss an nästa provningsobjekt, Mary från holländska De Prael.

Stilmässigt är ölet ganska likt en amber ale och det är också det första intrycket man får när det hälls upp i glaset. Doften är fruktig och något exotisk. I gommen är den ganska fyllig och man hittar både karamell, citrus och någonting mer som jag först inte kan placera, men som jag senare kommer på är koriander. Läser lite om Mary på nätet och mycket riktigt bryggs det med koriander. Känns väldigt mycket som en amerikansk experiment-amber istället för en holländsk öl. Mycket trevlig öl dock och jag lär köpa mer från De Prael i framtiden!

10 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  2. Hallå,
    Roligt med nya öltankar! Tänkte bara höra vad det kostade ungefär att beställa från Holland? Blev det några problem på vägen...

    SvaraRadera
  3. Hej Johan! Tack!

    Blev inte några problem alls. Tog ett par dagar från det att det skickades. Ölen kostade cirka 75£ och frakten cirka hälften av det. Riktigt jättebilligt är det inte, men vad gör man inte. Bättre det än att tvingas privatimportera 24 av samma sort från systemet.

    Cracked Kettle kan jag faktiskt varmt rekommendera!

    SvaraRadera
  4. Menar ju 75€ förstås...

    SvaraRadera
  5. Men hur funkar det där med tullar och sånt. När jag beställer skor och sånt från USA måste man vara tydlig med att värdet på varorna ska hållas nere, för att slippa betala moms. Och nu gäller det ju oxå rusdrycker. Kan inte tullen ta hela rubbet?

    SvaraRadera
  6. Jo, tullen kan ta det, absolut. Eller rättare sagt, de kan inte ta det. Däremot kan deslänga på alkoholskatt plus tullavgift plus straffavgift och moms på allt. Själva straffavgiften är välidgt låg - eller var det i alla fall förut, åkte dit en gång när jag beställt böcker från Amazon i USA. Värre med alkoholskatten i aå fall.

    Men tror jag att man har ganska mycket otur om det skulle ske - de har ju inte resurser för annat än stickprov.

    Dessutom går det som företagspaket vilket känns som att det minskar risken ytterliggare att det ska fastna. Har hört från flera andra ölbloggare som beställt genom Cracked Kettle och har inte hört något om att tullen varit och nafsat.

    SvaraRadera
  7. Jag tänkte att det har ju varit lite diskussioner ang. att beställa alkohol från andra länder via internet.
    Tror att gränsen är 500kr som man får ta emot utan att betala avgifter. Jag har haft några duster med import avdelningen i malmö, allt verkar gå genom där. Sen märker man ju inte det förens några veckor senare när ett brev från posten dimper ner. Kraven kommer alltid efteråt.
    Men nu till det viktiga: ölen.
    Jag ska absolut göra som du, beställa därifrån. Vi i Stockholm har det ju inte lika lätt som Skåningarna och de från götet som bara tar tåget över till Köpenhamn och går loss. Hoppas att detta funkar mig oxå. Tack för bra info!

    SvaraRadera
  8. Nä, det är inte utan att man är lite avundsjuk på malmöiterna när det gäller det.

    Lycka till med beställningen!

    SvaraRadera
  9. Fast å andra sidan har vi i malmö inga riktiga specialkrogar för kvalitetsöl. Förvisso är både Bishops och Nya Tröls väldigt bra, men det verkar ändå finnas väldigt mycket bättre ställen i både Göteborg och Stockholm.

    SvaraRadera
  10. Men ofta vill man ju ha några godingar i skåpet oxå.
    Man ska nog inte klaga trots allt, de flesta vattenhål ligger ju bara några minuter bort ;)

    SvaraRadera