söndag 10 maj 2009

Pliny The Elder

Eftersom det fungerade så bra att beställa från Cracked Kettle lade jag in en ny beställning på 15 nya öl - mest danska och norska, mycket från Mikeller och Amager, bland annat... men mer om det vid ett annat tillfälle.

Det var nämligen två amerikanska öl med. 2 stycken Hopslam från Bells och en Russian River Pliny the Elder, en öl jag har hört väldigt mycket om. Enligt etiketten - mycket roligt skrivet - ska man absolut inte spara denna utan dricka ganska omgående.

Sagt och gjort - jag gav mig på Plinyn samma kväll. Förväntningarna var ju ganska höga efter allt jag hört, skulle jag tycka att den var lika bra?


Ölet är halvgrumligt i glaset med en något smutsvit liten skumkrona. Vid blotta blicken är det inte så utmärkande. Men vad säger näsan?

Knockout! Grapefrukt, tallbar, persika och tonvis med humle. Wow! Man tror knappt att det är sant. Om den doftar så här - hur ska den så smaka?

Jodå, smakar som den doftar ungefär - en alldeles fantastisk citrusexplosion i munnen, främst grapefrukt, men även persika, honung, tallbar och något nötigt som jag har svårt att sätta fingret på. Kroppen är mycket fyllig och smakerna sitter i ofattbart länge. Efter detta en stor humlebomb med en frisk, härlig bitterhet.

De 50 cl tar slut på tok för fort. Ajajaj att jag inte har fler. Men lita på att jag beställer fler så fort jag får möjligheten! Utan tvekan den bästa IPA / DIPA jag har haft nöjet att dricka!

1 kommentar:

  1. Härligt!
    Du verkar dessutom fått en färsk 90 Min där innan. Den jag hade var något år gammal.

    Hursomhelst, jag blev sugen på en beställning från CrackedKettle nu igen..

    SvaraRadera