tisdag 12 maj 2009

Oliver Twist besök

Jag och Andreas var på Oliver Twist för en dryg vecka sedan; de skulle enligt hemsidan ha fått in lite nya USA-öl, och vem vill inte prova det? Vi begav oss dit efter jobbet och började fundera på vad vi skulle prova. Tyvärr hade jag bara med mig min mobil, vars kamera suger stenhårt, så ni får ursäkta bildkvaliteten.

Dogfish Head är ju ett av mina favoritbryggerier, så jag ville absolut test något från dem. Valet föll på en Midas Touch som enligt bryggeriet ska vara ett gammalt turkisk recept, någonstans mellan öl och mjöd, bryggd med bland annat saffran.

Hällde upp i en kupa och - ja, det var ju inte något skum alls att tala om. Bärnstensfärgad och doftar väldigt mycket kryddor, främst russin och honung.

Smaken då? Jo, russin, honung, något nötigt - mycket angenämt. Fyllig kropp och oerhört len i gommen. Eftersmaken är nästan åt julölshållet. Alkoholen känns, men dominerar inte på något sätt. Sammantaget en mycket bra öl, men svårklassificerad. Inte riktigt lika bra som en Raison D'etre, men mycket bra ändå!

Efter detta blev det en burköl. Burköl, kan det vara något? Jo, det finns faktiskt några få bryggerier som gör bra öl på burk, och varför inte? Burkar är lättransporterade, väger inte något direkt och går inte så lätt sönder. Många bra fördelar. Något tråkigt är det dock, föredrar flaskor för utseendet och att man ser ölen igenom.

Nåväl, provade i alla fall en öl jag har hört mycket om, Dale's Pale Ale från Oskar Blues Cajun Grill & Co.

DPA är en ganska trevlig American Pale Ale som i stilen ligger väldigt nära en IPA. Mycket frukt och humletoner, med en trevlig beska i eftersmaken. Mycket bra i början, men jag tyckte att beskan tog lite för mycket överhanden efter ett tag - kändes inte helt balanserad. Men jag får ta och prova den igen för att se om jag ändrar åsikt.

Efter en ganska vanlig Rogue Brutal Bitter ville jag ha någonting i en bomber. Sagt och gjort, jag och Andreas delade på en Imperial Red Ale från Port Brewing Co, Shark Attack!

Hade planer på att beställa en sådan från Cracked Kettle och det borde jag ha gjort! Fantastisk ale. Konsistensen när den hälls upp är lite halvtrög, och mörkt rödsvart i färgen, med en liten skumantydan utefter glaskanten. Doften är fylld av sirap, humle, och farinsocker. Smaken är ungefär samma med karamell, farinsocker och lite trä och en lite jordaktig ton. Jag skulle nästan gissa på att den är ekfatslagrad, för lite så känns det.

Mycket bra öl - kan varmt rekommenderas. Det blir till att beställa några sådana och jag ska definitivt hålla utkik efter annat från Port Brewing!

4 kommentarer:

  1. Vi gjorde en filmad provning tillägnad Port Brewing för ett tag sedan. Vi började med Shark Attack. I doften kände man en tydlig malt sötma, tyckte det doftade barley wine. Men jag tyckte att smaken inte kom upp till den nivå som doften infriade. Men ska nog dricka den en gång till för att ge den en chans till.
    Keep up the good work!

    SvaraRadera
  2. Får man fråga vad Shark Attacken kostade på OT?

    SvaraRadera
  3. Shark Attack kostade 260:- på OT. Inte jättebilligt, men inte svindyrt heller. Har för mig att den går loss på 13.60€ på Cracked Kettle - lägg på 30% ungefär för frakt så är man ju uppe i 170 kronor eller nåt, så 260 är ju inte något ockerpris.

    SvaraRadera
  4. Låter som en trevlig dag på OT. Undrar hur länge de har kvar öl från USA-släppet i mars?

    SvaraRadera